Club Excursionista Jesús-María (Sección de PADRES)

CAPAFONTS - ELS MOLLARS - COLL DE CAPAFONTS

7 Marzo 2009

Pulsa sobre la foto para verla ampliada

Vista de Capafonts

De Capafonts als Motllats

El riu Brugent separa les muntanyes de Prades en dos sectors. El situat al nord és de base granítica; el terra de sauló, o arena, i una major altitud afavoreixen la presència dels castanyers i els roures. Està presidit pel tossal de la Baltasana, de 1.203 m. Al sud, hi ha els relleus calcaris dels Motllats i la Mussara, més baixos i secs, però de formes abigarrades. Enmig, la bonica vila de Capafonts és la base de sortida d'interessants excursions. Diversos barrancs i rieres, de poc cabal, aboquen l'aigua al curs del Brugent. Abans han excavat profundament les roques dibuixant salts, balmes gegantines, com la cova de les Gralles, coves intrigants, com la del Grèvol i ponts fantàstics de pedra, com la roca Foradada o el pont de Goi. El recorregut que es proposa és una passejada espectacular en què grans i menuts no pararan de badar boca. Els plans dels voltants de la font Nova (que poques vegades raja!), a l'altiplà dels Motllats, és un indret apropiat per menjar i jugar una estona si convé.

Detall de la ruta

(nosotros solo haremos la mitad de éste recorrido, hasta la font Nova, de allí iremos al coll de Capafonts)

L'excursió comença a Capafonts. S'hi arriba des de Prades per la carretera T-704, o des d'Alcover per la T-7041. Un cop aparcat el vehicle, cal anar fins a la plaça de l'Església. 0,00 km (750 m). Plaça de l'Església de Capafonts. Cal sortir-ne carrer Barceloneta avall i seguir recte fins a sortir del poble per una baixada costeruda que dóna a la carretera. Allà, s'ha de girar a la dreta i caminar per la carretera cap al sud. 0,32 km (708 m), 0 h 05 min. Es deixa a la dreta la pista per on després es tornarà. 0,70 km (695 m), 0 h 10 min. Cal abandonar la carretera i prendre el camí que surt a la dreta en pujada i cap al sud-est. Es creua tres cops la pista, que serpenteja en la mateixa direcció. El camí, que conserva força vestigis de l'obra constructiva original de pedra seca, murs i terra empedrat, va pujant cap als antics camps de conreu i de fruiters, ara pràcticament abandonats. La vegetació s'adapta a les orientacions de l'orografia. A l'obaga es poden observar mates de boix i petits roures, a la solana, el garric, el pi blanc, el romaní, l'estepa blanca i l'espinosa argelaga. 1,24 km (780 m), 0 h 25 min. Collada de les Hortasses. Es troba la pista de pujada a mà dreta, que acaba aquí. El camí continua pujant suaument en la mateixa direcció sud-est enfilant-se per la carena. A mà dreta s'obre profundament la barrancada del riu d'Horta, a l'altra banda de la qual hi ha el camí de tornada. 1,74 km (885 m), 0 h 40 min. La roca Foradada. Espectacular pont natural. El camí passa pel bell mig de l'ull i continua pujant, ara pel vessant oest de la carena. 2,15 km (946 m), 0 h 50 min. Cruïlla de senders amb pals senyalitzadors. Es gira a la dreta seguint els indicadors cap a la cova del Grèvol i la font Nova. S'acaba la pujada; ara el camí discorre a mig aire per la cinglera. A l'esquerra dominen les parets clivellades de forats i coves; a la dreta, el barranc deixa entreveure la gran volta de la cova de les Gralles, que es pot visitar a la tornada. 2,60 km (972 m), 0 h 58 min. Font de l'Escudelleta, sota la balma. Cal una cullera per treure l'aigua! Cent metres més enllà, a l'esquerra del camí, es troba la cova del Grèvol. El trajecte continua pla cap al sud-est fins que s'acaba la cinglera i s'obre a l'altiplà dels Motllats, en l'indret anomenat de la plana del Llaurador. El camí es transforma en una pista i discorre paral·lelament al torrent de la Pixera, que queda a la dreta. 3,20 km (984 m), 1 h 07 min. Cruïlla. Cal seguir la pista cap a la dreta, al sud, deixant dos trencalls a l'esquerra: un al cap de 100 m, i un altre al cap de 600 m. 4,23 km (1006 m), 1 h 22 min. Es deixa a l'esquerra, al sud, una desviació cap a la Mussara i es continua recte, a l'oest. 4,40 km (1.000 m), 1 h 25 min. Es torna a deixar un trencall a l'esquerra. Trenta metres més endavant un sender a la dreta fa drecera en direcció a la cova de les Gralles. Es continua per la pista, cap a l'oest. A vint metres es deixa una desviació a l'esquerra. 4,57 km (995 m), 1 h 27 min. La font Nova. No sempre raja. Desviació de la pista. Es pren qualsevol dels dos brancals de la dreta en direcció nord-oest (s'ajunten de nou al cap de cinquanta metres). 4,97 km (1.012 m), 1 h 33 min. Es deixa una desviació a l'esquerra que du a la Mussara. La pista gira al nord. 5,30 km (1.009 m), 1 h 37 min. Desviació. Cal seguir pel camí de la dreta, cap al nord. 5,50 km (991 m), 1 h 40 min. Bifurcació del pont de Goi: es continua cap a la dreta per passar pel damunt el pont natural de Goi. Es descriu un cercle cap a la dreta, es baixa i es travessa la roca pel forat; després es baixa un tram una mica costerut i el camí es dirigeix al nord-oest pel vessant oest del barranc de la Llúdriga. 6,31 km (854 m), 1 h 53 min. Desviació a la cova de les Gralles. La cova, una balma gegantina i espectacular, queda a 500 m de distància. Per arribar-hi, el camí flanqueja, primer, i després utilitza el fons del barranc durant 200 m. Acabada la visita, es torna i es continua baixant pel senderó (el tram fins a la cova de les Gralles no està comptat). 6,61 km (811 m), 1 h 58 min. Desviació. Cal trencar a la dreta i baixar de valent endinsant-se al bosc. Tram costerut. 6,73 km (772 m), 2 h 02 min. Pista de la font de la Llúdriga (queda a la dreta, a 250 m). Sempre raja. Es gira a l'esquerra i es continua per la pista, sempre cap al nord-oest, deixant alguns trencalls secundaris a banda i banda i passant un cadenat que impedeix l'accés de vehicles. 8,13 km (705 m), 2 h 22 min. Riera del Ribatell, ja sota Capafonts. Es passa a gual, es gira a la dreta, se surt a la carretera i, pel mateix camí de l'anada, es torna al punt de sortida. 8,63 km (750 m), 2 h 32 min. Plaça de l'Església de Capafonts. Fi del recorregut

Distància: 8.63 km    Desnivell: 460 m    Senyalització: senyalitzada    Durada: 2 h 32 min

Para ver el mapa de la zona pulsa aquí

Si tienes alguna foto interesante de estas excursiones mándanosla y la incluiremos en la página.